Alians
Alians powstał w 1990 roku w Pile, a w pierwszym składzie znaleĽli się Rafał
"Kazi" Kasprzak, Michał "Dósioł" Thiede i Darek "Qłak"
Kułak. Zadebiutował wydanym własnym sumptem w roku założenia singlem "Sami
wobec siebie" ("Sami wobec siebie" / "Ptasiek" / "Czorsztyn
'90" / "...dwie łodzie..."), występował u boku Fugazi, na dwa
koncerty wyjechał do Czech, jak również odbył minitrasę po Europie Zachodniej
(Niemcy, Belgia, Francja). W 1991 r. przedstawil kolejnego singla - tym razem
dzielonego z niemieckim Happy Kadaver - na którym umieścił utwory "Szybki
kawałek" i "War (megamix)".
Pierwszy album grupy - "Mega Yoga" - wyszedł w roku 1992 w wersji
kasetowej nakładem TH Records, czyli firmy utworzonej przez samych członków
Aliansu. Mimo, że "Mega Yoga" wkrótce doczekała się edycji kompatkowej
- ze względu na słabą technicznie jakość nagrań było to raczej oficjalne demo
niż prawdziwie artystyczna wypowiedĽ, choć już ten materiał wskazywał na spore
możliwości zespołu, który tradycyjny punk przełomu lat 70. i 80. (z jego ciągotkami
do reggae - np. "War") potrafił ciekawie zaaranżować na takie instrumenty,
jak akordeon, flet i liczne perkusje.W każdym razie Alians zdobywał zwolenników
zarówno w polskim światku niezależnym, jak i nawet poza granicami. Świadczyło
o tym coraz więcej koncertów. W 1992 r. zespół odbył sześciokoncertową trasę
po Czechach (kwiecień) i pięciokoncertową po Niemczech (sierpień), zaś w 1993
wystąpił ponad 20 razy w Szwajcarii, Holandii, Anglii i ponownie w Niemczech.
W Polsce poprzedzal Chumbawambe, wystąpił też podczas toruńskiej imprezy Africa
is Hungry (gdzie wracał w latach 1994, 1999, 2001, 2002).
Znacznie lepiej od "Mega Yoga" zabrzmiało "Gavroche" (1994)
- mogące uchodzić za kwintesencje stylu Alians. Przeważały tu krótkie, dynamiczne
("Do kurwy nędzy"), a przy tym niekiedy melodyjne utwory punkowe,
z domieszką folku, reggae ("Zosia na wrotkach", "Bomby domowej
roboty") i ska (np. "Wkurwiony Grabaż" o liderze Pidżamy Porno).
Ponadto zwracały uwagę anarchizujące i lewicujące teksty, w których znalazła
się krytyka głupoty, przemocy i interesowności. "Gavroche" zostało
nagrane w składzie poszerzonym o brata Qłaka - akordeonistę (i pałkera Świata
Czarownic) Tomasza "Korabola" Kułaka. W lutym 1994 Alians siedemnaście
razy wystąpił w Anglii i Niemczech, dziesięć miesięcy póĽniej siedem razy w
Holandii. Natomiast w 1995 uczestniczył w szczecińskim Kolabonight Kolaborantów
oraz w warszawskim koncercie w Colosseum na rzecz ofiar wojny w Czeczenii. I
również wyjechał do Europy Zachodniej, dziewięciokrotnie koncertując w Niemczech
(wrzesień) i siedem razy w krajach Beneluksu (grudzień).
W drugiej połowie 1996, po występie na niemieckim festiwalu w Zittau i udanej
trasie po Polsce u boku angielskiego The Ukrainians i fińskiego Hitmen 3 - zespół
przedstawił trzeci, bardzo efektownie wydany album pt. "Cała anarchia mieści
się w uliczniku", na którym zadebiutował trębacz Bartłomiej "Szkodnik"
Klink, dzięki któremu piosenki nabrały jeszcze bardziej folkowego charakteru
(najbardziej było to widoczne w niemal tanecznym "Go Fight Ap"). Ale
oczywiście tradycjnie grupa nie zapomniała ani o punku (np. "Nic więcej"),
ani o reggae i ska (np. "Nic do stracenia" i "Życie" pożyczone
od Izraela-Kultury). W warstwie tekstowej muzycyc kontynuowali dawne wątki,
a w "Oczywistych sprawach" rozprawiali się z interesownością Kościoła
Katolickiego.
W następnym roku Alians koncertował w Niemczech, Holandii i Belgii, a w Polsce
poprzedzał NoMeansNo. W 1998 doszli Marcin "Gwizdek" Gwizuń (puzon),
Tomasz "Guma" Kunieg (sax) oraz Sebastian "Anem" Czajkowski
(keyboards). Nowy skład wystąpił w Holandii, Niemczech i w Norwegii, a pierwszą
płytą, jaką nagrał, był minialbum "W samo południe" (1998). Jednak
dopiero 2 lata póĽniej "pełnometrażowe" "Równe Prawa" pokazały
pełnię możliwości grupy. To jej najdorjrzalsze i najlepsze dzieło, w czym niemała
zasługa jeszcze urozmaicających i wzbogacających brzmienie nowych członków grupy.
"Równe prawa" uwidoczniły, że dla Aliansu coraz większe znaczenie
mają reggae (m.in. "Anemico", przeórbki piosenek Petera Tosha "leave
my business" i "Equal rights" oraz The Clash "White Man
in Hammersmith Palace") tudzież ska (m.in. świetny utwór Partida"
czy prawdziwa ozdoba płyty "Nic do stracenia") - bo wśród 20 utworów
znalazło się raptem pięć typowo punkowych (np. "Ptasiek", " Zupełnie
prosty człowiek" czy cover The CLash "I fought the law"). A wrażenie
różnorodności "Równych praw" znacznie wzmogły instrumentalne miniaturki
(np. "Decreto", niemal latynoska "Guerilla Municipal" czy
"Perdida" w rytmie ska).
W 2000 i 2001 roku Alians wystąpił podczas Punkowej Orkiestry Świątecznej Pomocy
w Krakowie. Ponadto członkowie Alians wspomagali Pidżame Porno na płytach "Złodzieje
zapalniczek " (Gwizdek i Guma), "Styropian" (Dósioł) i "Marchef
w butonierce" (Szkodnik). Dósioł, Korabol i Anem grają równolegle w Świecie
Czarownic.
www.polski-rock.8m.com